Mikor kell eltávolítani a bölcsességfogakat?

Bölcsességfognak hívjuk a harmadik nagyőrlőt, azaz a leghátsó sorban, középről a nyolcadik fogunkat. Sokunkat félelemmel tölt el, amikor közlik, el kell távolítani egyet vagy akár mind a négyet.

Maga a bölcsességfog eltávolítása teljesen rutinbeavatkozás, évente kb. 10 milliót távolítanak el világszerte. A beavatkozás 15-30 percet vesz igénybe.

A beavatkozás gyakran preventív, megelőzési céllal történik olyankor, amikor a fognak látszólag még semmi baja nincs, panaszt, fájdalmat nem okoz. Röntgen felvételről szakember el tudja dönteni, hogy az adott foggal kapcsolatban, milyen problémák lehetnek a későbbiekben.

Összeszedtem Nektek a leggyakoribb indokokat, amik az eltávolítás mellett szólnak:

1. Más fogakat károsít. A bölcsességfog károsíthatja a közvetlen mellette lévő fogat, tönkretéve azt. Ha nincs elég helye, – azaz az állcsontod kisebb, mint a fogak helyigénye – a többi fog, jellemzően az elülső fogaid elmozdulását okozhatja.
  2. Károsítja az állcsontot. Ha az elő nem tört fogon ciszta nő, akkor ez elgyengítheti az állkapcsot. Ahogy a ciszta növekszik, úgy bomlik le a csont az állkapocsban, mely patológiás töréseket okozhat.
  3. Arcüreg. A felső bölcsességfogak az arcüreg különböző betegségeit okozhatják. (pl. akut és krónikus arcüreggyulladás)
  4. Ínygyulladás. A félig vagy csak kis részben előtört bölcsességfog körül nagyon gyakran súlyos ínygyulladás alakulhat ki.
  5. Szuvasodás. Eleve nehezebben tisztítható, mert nehezen megközelíthető fogkefével. Ha kilyukad, ugyanolyan fájdalmas fogbélgyulladás alakulhat ki, mint a többi fogon.
  6. Megváltoztatja a többi fog pozícióját. Egy fiatal felnőtt korban előtörő bölcsességfog tönkreteheti a hosszadalmas és drága fogszabályozó kezeléssel elért minden eredményt.

Amennyiben a fenti rizikótényezők nem állnak fent, vagy ha a bölcsességfog az állcsontban maradt, de panaszt, tüneteket nem okoz, úgy eltávolítása nem indokolt.

Hozzászólás

We would be glad to get your feedback. Take a moment to comment and tell us what you think.